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교차검증 프로젝트: CROSS+CHECK/기독교인들의 오해(?)~Letters to Christians~

기독교 종말론에 대한 오해 (2부): O천년설 | Eschatology and Millenialism (feat. 존 파이퍼)

(1부에 이어 계속) 
 
진실을 추구하는 프로젝트 중에 명확한 답을 내리기 어려운 주제를 마주할  때도 있습니다. 
너무 먼 과거 사건에 대한 발생여부(와 그 근거)만큼이나 너무 먼 미래에 대한 예측(과 그 근거)에 대해서는 확실한 결론을 내리기 어려울 수 밖에 없는 게 현실입니다. 
 
기독교종말론은 후자에 속합니다. 
성경에 모아놓은 여러 책들 속의 예언들과 마지막 책 요한계시록에 대한 해석이 조합되서 최종적인 미래(혹은 현재)에 대한 견해들이 여럿 발생하게 된 것 같습니다. 
 
1부에서 사용된 자료들은 주로 환난전휴거가 왜 성경적인 관점이 아니인지를 주장/반증하는 논조의 영상이었습니다. 꽤 합리적인 해석이라고 생각되었지만 그게 제 지식이 부족한 상태에서 한 쪽 입장을 옹호하는 내용에만 노출되어서 그런 인상을 받았을 가능성도 열어둬야 된다고 생각했습니다. 
 
서로 다른 입장의 강점과 약점을 한 번에 알려고 할 때  가장 도움이 되는 포맷은 토론의 형식이라고 생각합니다. 
서로 주거니 받거니 공격하고 방어하는 과정을 관찰하며 제3자로서 보다 객관적인 시선을 갖게 될 수 있는 것 같습니다. 
(정치 토론은 별개의 장르라고 생각합니다...)
그래서 전천년설, 무천년설, 후천년설에 대해 토론하는 콘텐츠를 찾아보았습니다. 
 
가장 먼저 눈에 들어온 건 '종말론의 저녁(토크)' (원제: The evening of Eschatology) 란 126분짜리 대담이었습니다. 
 
존 파이퍼(John Piper) 목사님을 진행자/중재자로 하고 짐 해밀턴 (Jim Hamilton | Southern Seminary 신약학 교수), 더글라스 윌슨(Douglas Wilson, Christ Church 목사), 샘 스톰스 Samuel Storms (Bridgeway Church) 세 명의 친구들이 대화를 나누는 형식의 영상이었습니다. 
 
이 영상을 보면서 인상 깊었던 것은 세 개의 다른 관점을 가진 사람들이 모여 화목한 분위기를 기초로 중간에 유머러스한 피드백이 가능했다는 것입니다. 물론 격앙된 분위기로 반론할 때도 있었습니다만, 서로 공격하고 폄하하는 게 아니라 서로 다른 부분에 대해, 자기 '진영'에서 노출되지 않았던 내용에 대해 배울 수 있을 것 같은 분위기였어요. 
 
한국에서도 그런 태도를 취할 수 있는 크리스천들이 많아지길 기대하며 그 대담회에서 나온 내용들을 일부 나눠볼까 합니다. 
(화자들은 기독교인들을 대상으로 이야기하고 있는 거라, 평범한 단어로 번역하기 어려운 기독교용어가 많이 나오는 점 양해부탁드립니다.)  
 


1. 종말론의 저녁 :  An Evening of Eschatology 
 

(참석자들의 소개를 마치고, 이야기를 하기 전에 존 파이퍼가 기도를 하고 시작합니다. 
그리고 넷 중에 존 파이퍼가 "제가 나이가 제일 많네요." 하니 다른 참여자가 "하지만 우리 모두 나이를 합친 것보다 많지는 않죠" 라며 웃음을 자아냅니다. 
그리고 존 파이퍼가  '종말론 eschatology'가 무엇인지, 각자 정의를 설명해달라고 합니다.)
 
이 주제에 대한 이해에 도움이 될만한 부분들에 소제목을 붙여서 나눠봅니다.
 


1. The Definition of Eschatology 종말론의 정의 

 

짐 해밀튼(Jim Hamilton / 전천년설):

'마지막 것들에 대한 연구' (Study of Last Things) 죠

더그 윌슨(Doug Wilson / 후천년설): 

종말론eschatology은 어떤 경우에는 인간역사에서 벗어난 천국과 지옥의 교리에 대한 걸 지칭하기도 합니다만. 우리가 이야기하는 건  최후 심판에 이르기 까지 인간역사의 마지막 것들을 이야기 합니다. 
좀 더 어려운 각도에서 얘기하자면, 우리 모두가 동의하겠지만 역사의 가운데에서 일어난 예수의 부활이 마지막 것들의 분출이라는 거죠. 

샘 스톰스(Samuel Storms/ 무천년설): 
두 분이 앞서 말한 것에 동의 합니다. 
신약성경은 우리에게 '마지막 날들/최후의 날'의 시작이 '예수의 승격/승천(exaltation of Christ)'이고, 그 때부터 우리는 '마지막 날' 가운데 있었죠. 그(예수)가 돌아올 때까지. 
다시 말해서  '마지막 날'이라는 게 사람들이 보편적으로 떠올리는 지구 최후의 몇년의 활동 이상의 것이라는 거죠. 
그건 구속의 역사(redemptive history)를 포괄하지만, 특히 그리스도의 승천부터 재림까지의 기간을 이야기 합니다. 

존 파이퍼(John Piper) : 
그 부분에 대해서는 조금 후 더 많이 나눠봅시다. 
우리가 '이미 마지막 날'에 있다는 생각과 그게 어떻게 '진짜 마지막/최후의 날'과 연관되는지요. 

우리 모두가 괜찮게 여길 정의가 있습니다: 
"ESCHATOLOGY. 에스카톨로지. 종말론. 마지막 것들에 대한 연구. 예수의 부활 이후, 지금 우리가 살아가고 있는 날을 포함해서. 모두 여기에 대해 괜찮으신가요? " 
(생략)

(원문 접음 처리)

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Terms of Eschatology :
 
Jim: study of last things
 
Doug: Sometimes Eschatology refers to doctrine of heaven and hell, outside of human history.
we're talking about last things of human history leading up to final judgement.
and more difficult angle is that, I think  all of us would agree that fundamental way that the resurrection of Jesus, in the middle of history is an eruption of last things in the middle of history.
 
Sam: I agree with everything they said.
Since the New Testament teaches that the last days began with the exaltation of Christ in the right hand of the Father, and we've in the last days since that time, til' his return.
that it does refers to more than just what people typically think of, namely the last few years of activity upon the earth.  that it does really compass the whole of redemptive history, but especially from the time of  Christ's exultation til to the second coming.
 
 
John Piper:
Let's say more about that idea later.
That idea of 'we're in the last days' and how it relates to the 'so-called VERY END'.
 
There's a definition we're all okay with:
ESCHATOLOGY, study of, studying about, last things, including we're we are right now. as the last days since the resurrection of Jesus. Everybody okay with that?
 
Gospel.
we're united with a passion for the gospel.
let's make an attempt ... (생략)

 
종말론이 왜 중요한가?
 

존 파이퍼 : 
전 이 주제의 복잡성 때문에 청중들이 우려 됩니다. 그래서 우리가 왜 지금 이 자리에서 이걸 하고 있는지, 이게 어떤 의미가 있는지, 왜 '마지막 날'에 대해 이야기 하는 게 중요한지 얘기해봤으면 좋겠습니다. 
이 질문이 참여자 여러분들의 입장에 대해 이야기하도록 강요하는 게 될 수도 있겠지만 최대한 그걸 피해서 얘기해주세요. 

샘 스톰스 (무천년설):
제가 먼저 이야기 해볼게요. 
그건 아마 누군가가 '선택교리'(Doctrine of Election)를 받아드리고 싶지만, 그게 조건적인지 무조건적인지, 신/하나님의 선하심과 믿음에 기초해서, 혹은 그게 사람의 마음 속에서 어떻게 구원에 이르는 믿음을 만들어내는지와 연관되는 지 생각하고 싶지 않고, '선택'만 인정하고 싶다고 하는 거랑 비슷한거죠. 

혹은 그리스도의 성육신/현현(incarnation)을 인정하지만, 어떻게 두 가지 속성이 한 사람안에서 연결되는 지 생각하고 싶지 않다는 거랑 비슷하고요. 

혹은 예수의 죽음을 인정하지만 그 죽음이 어떻게 당신을 구원하고 실제로 무슨 사건이 있었고 그게 뭘 의미하는 지 생각해보고 싶지 않다고 하는 거랑 비슷하죠. 

전 같은 이야기를 할 겁니다. 
만약 누군가 예수의 재림, 다시 오실 예수에 대해서 인정하지만 그게 끝이다. 어떤 일들이 그 사건으로 이어질 건지, 그 목적이 무엇인지, 그게 신/하나님의 구원의 역사에 전반적 계획과 어떻게 연관되는지 알고 싶지 않다로 한다면요. 

제 생각엔 우리는 알고 싶어해야 합니다. 그게 무엇을 암시하는지, 어떤 사건들이 선행할 것인지, 그 결과는 무엇이고, 그 시점/타이밍, 예수의 재림에 관련된 모든 현실에 대해서요. 예수의 첫번째 '방문', 그의 성육신, 그의 십자가에서 죽음만큼이나요. 

그래서 이 주제에 대해서 알아가는 것이 하나님/신의 속성에 대해, 어떻게 일하시는 지, 그의 목적에 대해서, 그게 어떻게 예수를 영화롭게 하는 지, 더 깊은 이해를 제공하는 것 같습니다. 만약 에베소서 1장이 맞다면, 모든 게 그리스도로 종결된다면, 그게 어떻게 일어나는 지? 그 매커니즘은 무엇인지, 하나님/신이 어떻게 그의 다차원적인 지혜를 보여주고, 그 아름다움과 장엄함, 그리고 그의 특성과 그의 방법의 복잡성에 대해서 .. 

우리가 기독교종말론에 대해 알아가는 과정에서 우리는 그걸 보게 됩니다. 그래서 이게 중요하다고 생각합니다. 


더그 윌슨 목사님 (후천년설): 

저희에게 주어진 연합(unitiy)에는 이미 주어진 것(에베소서 4장)과, 저희가 성장해서 얻어야 하는 것(에베소서 5장)이 있습니다. 우리가 성장해서 얻어야 하는 연합은 종말론적 연합입니다. 아무 생각없이 연합으로 성장해나갈 수 없습니다. 

저희는 여기에 대해 이야기해야하고 생각해봐야 하고 준비해야 합니다. 
그리고 중요한 것은 우리에게 이미 주어진 연합을 방해/파괴한다면 그게 죄라는 것이죠. 

많은 교회들이 이 종말론적 이슈들의 복잡성을 체감하지 못한체 여기에 이 주제에 관해 나눠져있습니다. (그 복잡성을 이해하지 못한다면) 종파분쟁적인 태도를 갖게 되어 다른 진영이 나쁘거나 틀렸다고 생각하게 될 수 있죠. 

두 목사님이 얘기를 하고 있었습니다. 서로 우호적으로 대하려고 노력 하며 이런 얘길 합니다. 

"우리 모두 신/하나님을 섬기고 있죠. 당신은 당신나름대로, 전 그분 뜻대로
(we both serve God. You, in your way. I, in His.) " 

(청중들 웃음) 

 

더글라스 윌슨 개그 후 반응

이런 일들이 사람들이 서로에게 날카롭게 대하게 할 수 있을 것 같습니다. 

어떤 사람이 말했죠. (요한계시록에서 말하는) '천년(millenium)'은 크리스천들이 천년동안 싸우기 좋아하는 평화라고'
(웃음)

 

 

우리가 그 천년의 평화로 성장할 수 있으면 좋겠습니다. 그래서 그게 왔을 때 우리모두 그걸 누리기 합당한 자녀들이 되어있을 수 있게요. 


짐 해밀턴 (전천년설) : 

요한계시록을 읽고 듣고 거기에 쓰여진 바를 지키는 이들에게 주어지는 축복이 있습니다. 그래서 그걸 지키기 위해서는 우리는 먼저 이해를 해야하고 그래야 그 축복을 받을 수 있죠. 그리스도가 오시기 전에 옛사람들은 이사야서 53장, 시편 2장, 을 읽고 그 의미를 알아내려했죠. 

그리고 예수가 와서 (누가복음 24) 그 사람들이 그게 이뤄진대로 이해하지 못했고, 예수는 그들을 바보라고 했죠. 
"미련하고 선지자들이 말한 모든 것을 마음에 더디 믿는 자들이여 (누가복음 24:25)"

우리는 그렇게 되고 싶지 않습니다. 우리는 미련하고 더디 믿는 자들이 되고 싶지 않죠. 
그렇기에 중요한 것들에 대해 얘기할 겁니다. 

 

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John Piper:
I'm concerned about the complexity of the matter, for people, and I want to say something about why we're doing this. why does this matter. why talking about endtimes matters?
 
I know this might force you into statement of where-you-are. see if you can hold that off .
i will let you talk about what you believe about anything, but why would you think people should care? about trying to come clear on eschatology on what's gonna happen?
 
Sam (a-mil):
well, I'll take a step at that.
 
it would be like somebody saying, I want to embrace the dotrine of election, but I don't want to think about it's conditional or unconditional, or based on God's goodness and forcing faith or how it relates to the creation of saving faith in human heart, but I just want to affirm election.
 
I want to affirm incarnation of Christ, but I don't want to think about two nature relates into one person. And how he can live a sinless life, yet learn obidience.
 
or I just want to affirm a death of Jesus, but never bothering to think about how this death save you, what actually occured in it, what are the implication of it.
 
I would say the same thing. if there's somebody saying 'we just want to affirm the second coming of Christ, but that's all, we don't want to learn what has led up to it, what its purpose is, how it relates to God's overall plan of redemptive history.
 
It seems to me we should want to know, all of the implication, of presseive , preceding event, consquences, the timing, all of the associated realities with Christ's second coming, as much as Christ's first coming, he's incarnation, his death on the cross.
 
So it provides us with I think deeper insight into the nature of God, into how he works, into what his purpose are, how his glorifying Jesus, if Ephisian 1 is correct - it is, all things are being summed up in Christ, how's that happening?
 
what is the mechanism, how is God showing his manyfold wisdom, the beauty and the majesty, and his character and complexity of his way, I think.
 
as we explore eschatology, we see that. so that's why it's important.
 
[15:00]
Doug:
there's unity we're given (Ephesians 4) , and we have to grow into (Ephesians 5)
.
and that unity we have to grow into is the eschatological unity. you can't grow into that in a feat of absent-mindedenss.
 
you have to talk about it.
Think about it. prepare for it.
 
and the central thing to disrupt this coming unity is sinful disruption of the unity that's already granted.
 
and many churches have divided unfortunately, over eschatological issues not realizing either the complexity over it, or discovering you could create a sectarian mentality, consider the other camp into be bad or wrong.
 
Two ministers were talking one time and one was trying to be charitable and said:
 
"we both serve God. You, in your way. I, in His."
(crowd laughs)
that kind of things can get people get cranked into each other.
 
someone once said, a millenium is a thousand years of peace that Christians like to fight about.

what we want to do is that grow into that a thousand years of peace. So whenever it comes, however it comes we are all sons be worthy of it.

 

Jim (전천년):

There's a blessing in revelation who Reads and hear and KEEP what's written in this book. So, to keep it we have to understand it, to have this blessing.

 

And I think Text like Isaiah 53, and Psalm 2, and those believing members of old remnant who read those texts, and tried to put together what the outcome is going to be, before Christ came.

 

And Jesus comes and (Luke 24), He says to these guys didn't put it together the way it developed, and they didn't understand. He said they  were FOOLS.

"slow of hearts to believe of what the prophets have spoken.

 

And we don't want to be there. We don't want to be fools and slow of hearts to believe.

 

So there were important things to discuss.

 

이 세상(This age)과 오는 세상(Age to come)


존 파이퍼:
여기에 세 개의 텍스트가 있습니다. 두 세상/시대(age)에 대해서 입니다.
This Age(한글 성경에선 ‘이 세상’으로 번역) 와 Age to Come(‘오는 세상’ 으로 번역됨)

* 영상에서는 “this age”와 “age to come”이라고 했는데, 한글성경에선 ‘이 세상’과 ‘오는 세상’으로 번역되어 있고 NLT, KJV에서는 “in this world” “in the world to come”으로 쓰여있고, ESV에서는 “this age”와 “age to come”으로 쓰였네요.

이 세상/시대가 무엇인가요?

마태복음 12:32
[KRV]“또 누구든지 말로 인자를 거역하면 사하심을 얻되 누구든지 말로 성령을 거역하면 이 세상과 오는 세상에도 사하심을 얻지 못하리라”
[NLT] Anyone who speaks against the Son of Man can be forgiven, but anyone who speaks against the Holy Spirit will never be forgiven, either in this world or in the world to come.
[KJV] and whosoever speaketh a word against the Son of man, it shall be forgiven him: but whosoever speaketh against the Holy Ghost, it shall not be forgiven him, neither in this world, neither in the world to come.
[ESV] And whoever speaks a word against the Son of Man will be forgiven, but whoever speaks against the Holy Spirit will not be forgiven, eitehr in this age, or in the age to come.

 

에베소서 1:21
[KRV] 모든 정사와 권세와 능력과 주관하는 자와 이 세상 뿐만 아니라 오는 세상에 일컫는 모든 이름 위에 뛰어나게 하시고
[NLT] Now He is far above any ruler or authority or power or leader or anything else - not only in this world but in the world to come.
[KJV] Far above all principality, and power, and might, and dominion, and every name that is named, not only in this world, but also in that which is to come.

 


더그 윌슨(후천년설):
고린도전서 10장, 그는 그 세상/시대에서 살아가고 있습니다. 신약 시대는 이 두 세상/시대가 겹치는(overlap)되는 구간이었죠. 릴레이에서 바통터치를 하는 것처럼요.

두 세상/시대가 겹쳐집니다. 유대 시대, 타입과 그림자, 성전 제사에 끝이 찾아오고 히브리서의 저자는 거의 끝났다고 하죠.

크리스천의 aeon이 시작되는데 그건 유대 aeon이 끝나기 전인거죠.

그렇기 때문에 1세기 크리스천들은 광야의 시대에서 살고 있었고, 그 겹치는 구간에 살았던 거죠.
우리는 ‘오는 세상 (age/world to come)’ 에서 살아가고 있습니다. 그리고 주 예수가 다시 올 때, 죽은 자들이 다시 일어나고, 그 때가 ‘영원의 상태’ 인거죠.

전 ‘오는 세상’을 ‘영원의 상태’로 받아드리지 않습니다.


짐 해밀턴(전천년설):
그럼 더그씨는 우리가 사도바울이 살던 세상/시대에 살고 있다고 하시는 건가요?
아니면 서기 70년에 근본적인 변화가 있었나요?

더그 윌슨(후천년설):
전 사도 바울이 우리와 같은 세상에 살고 있다고 하겠습니다. 그는 크리스천 aeon에 살고 있었으니깐요. 사도 바울은 우리의 지금 시점과 다른 고유한 시점에 있었지만 우리와 같은 세상에 살고 있었습니다.

짐 해밀턴(전천년설):
전 여러 가지를 좀 다르게 표현하겠습니다.

존 파이퍼:
아주 다르게. 겠죠. (웃음)
(관객들 웃음)

짐 해밀턴(전천년설): (웃음) 예, 아주 다르게요.
제가 여기에 대해 접근할 때, 전 선지자/예언자들의 예언을 가르키겠습니다.

만약에 우리가 이사야, 예레미아, 에스겔 과 열 두명 (의 예언)을 요약해서 그 메시지의 핵심을 뽑는다면 이게 될 겁니다 : 우리는 exile 추방/망명의 길을 걷고 있지만, 심판(추방) 후에, 영광스러운 종말론적 미래가 우리를 기다리고 있다는 거죠. 그 심판을 거친 후에.

그들은 종말론적 미래를 묘사했습니다. 그저 이스라엘 땅으로 돌아가는 게 idenic state,
그건 그들이 거의 두 추방, 한 번은 에덴으로부터, 또 다른 한 번은 국토에서의 추방에 대해 얘기하며, 그 두 개가 하나가 될 것이라는 걸 묘사하는 거죠.

그게 진행되는 방법은 일단 예수가 오면, 미래의 축복들이 마치 과거로 뻗어가고 또 지금을 사로잡는 거죠.already-not-yet의 방식으로요.

존 파이퍼:
짐은 서기 70년이 아니라, 예수님의 재림 후를 말하는  거죠?

짐 해밀턴(전천년설):
그렇죠.

샘 스톰스(무천년설):
그럼 ‘오는 세상/시대 (age to come)은 그 천년이 되겠네요.?

짐 해밀턴(전천년설):
랍비들 사이에 의견 차이가 있다는 게 재밌는 부분입니다. ‘메시아의 시대/세상’. 혹은 ‘메시아의 왕국’이 이 시대/세상에 속하는 지 아니면 ‘오는(올) 세상 (age/world to come) ‘에 속할징.

제 생각엔 샘은 그걸 당신의 무천년설의 곤점으로 적용시키고 싶을 것 같구요.

하지만 전 그걸 ‘메시아의 시대/세상’을 요한이 요한계시록 20장에서 묘사한 그 ‘천년’으로 읽고 싶습니다.

전 요한계시록 20장을 메시아의 왕국이 부패할 것들이 끝나기 전에 올 거라는 쪽에 동조 하고, 그리고 우리가 부패하지 않는 새 하늘과 새 땅에 들어가는 거죠.

샘 스톰스(무천년설):

제가 정리해보죠.

더그는 옛 유대시대, 그리고 전체적으로 봤을 때  ‘오는 세상(age to come)’이 우리가 살고 있는 세상이란 거고, 짐은 우리가 살고 있는 지금 이 시대, 즉 예수의 두 번의 방문 사이의 이 시대, 그리고 ‘오는 세상’은 메시아적 계시, ‘천년왕국”으로 묘사된 그거 라는 건가요?

짐 해밀턴(전천년설):
전 ‘천년왕국’이 우리가 살고 있는 이 시대의 일부이고, ‘오는 세상’이 ‘새 하늘 새 땅’이 라고 하는 랍비들과 의견을 같이 하겠습니다.

샘 스톰스(무천년설):
전 새 하늘 새 땅이, ‘오는 세상’이고, 예수의 재림과 함께 시작되는 거라고 말하겠습니다.

짐 해밀턴(전천년설):
그럼 당신은 우리가 지금 그 천년에 살고 있고, 그게 실현된 거라는 거죠?

더그 윌슨(후천년설):
그럼 샘은 새 하늘 새 땅을 이 세상의 마지막(종말) 때의 부활 후라고 하는 거군요?
그럼 이사야 65장은 어떡하죠? ..거기서 사람들이 하는 것들 중 하나는 죽는 건데요.



존 파이퍼:
황금기(golden age)가 어떤 건지 좀 더 설명 해주세요.
청중들은 당신이 내가 제일 좋아하는 신학자와 같은 입장이란 걸 알아야 합니다.

더그 윌슨:
그 얘길 할려고 했었어요.

존파이퍼:
그건 제게 문제가 됩니다.

(청중 웃음)

더그 윌슨:
후천년설/후천년주의의 가장 주된 주장은 두 개 입니다.
첫째, 이건 엄청 재밌습니다.
그리고 둘째,

존파이퍼:
(말을 끊고) 조나단 에드워즈가 믿었다는 거죠

더그 윌슨:
조나단 에드워즈가 믿었다는 거죠. 전 제 변론을 여기서 마치고 싶군요.

샘&짐:
믿었었다는 거죠. 과거형입니다. 지금은 아닐 겁니다. (웃음)

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John Piper: 
I've got three texts written here. about TWO AGES.
"This age" and "age to come" 

what are those ages? 

- Mathew 12:32 
-  "whoever speaks against the son of man will be forgiven, but whoever speaks against the holy spirit will not be forgiven, either in THIS AGE, or in the age to come.
- Ephesians 1:21 
- Far above all authority ... not only in this age, but in the age to come. 


Doug (Post - Mil) :
1 Cor 10 
he's living in the age,
the N.T era was where ages overlapped, the way baton exchange in a relay race. 

two ages overlap. Judaic age - age of types and shadow, temple sacrifices, was coming to an end, the writer of Heberew said it's about done. 

The Christian aeon began before Judaic aeon ended. 

so, the 1st Century Christians were living in 'the wilderness period', they were living in that overlap.

we're in the age to come.
and when the Lord Jesus comes again, and the dead are raised, and that's the eternal state. 

I am not taking the age to come as eternal state. 

Jim(Pre-mil): 
would you say that we live in the same age as Paul lived in?
or there's fundamental change in AD 70.

Doug: 
I would say Paul was livilng in the same age we live in because 
Paul lived in the threshhold of Christan aeon. 
Paul lived in a unique spot that we're not in, but he lived in the age we're in. 


Jim:
I would formulate things a little differently. 

John: 
A lot differently. 

Jim: 
Yeah, a lot differently. 
(laughs with Crowds) 

I think the way I would go after it. 
Point to the prophesies the prophets made, 

i think if we summarize, Isaih, Jeremiah, Ezikiel, and twelve, and boil down the message, their basic message is 'we're going down the exile, but after the judgement/exile, there's glorious eschatological future that waits us, passed the judgement. 

they described this eschatological future, not only to return to land of Israel, but also as return to idenic(?) state, so almost as if they are dealing with two exiles, one from Eden, one from the land, and they're describing it's all gonna end up together. 

the way it play out 

once Jesus comes, it's as though those blessing of the future reach back in and take hold of the presnt, in a already-not-yet, kinda way.

john:
You don't mean post AD 70, post 2nd coming. 

Jim: 
right. exactly. 

Sam:
So the age to come is the millenium, primarily. 

Jim:
it's interesting there are disputes among Rabbies, if whether what they sometims refer as 'age of the messiah', or the kingdom of the messaiah, is going to be a part of this age. or the age to come. 

and I think you would want to read that to fit your(Sam-Amil) view.

But I would read what they refer to as the age of messiah, as something like what I think John describes in Revelation 20- this millenium. 

and I would read John, revelaation 20, as coming down to those side who argue that the kingdom of the messaih, is going to come BEFORE the corruptable things are done away with, and we enter into uncorruptable new heaven and new earth. 


Sam(amil):
Let me clarify :

Doug- The old Judaic Age, and "age to come" is the age we're currently living 

Jim - that in this age, as the entirety of era, between the two advents of Jesus, and age to come is primarily, the messianic revelation, described as "millenium Kingdom" ? 

Jim - 
I would come down to those Rabbies who says Millenium Kingdom will be part of this age, and the age to come is the New heaven and New Earth. 

Sam:
I would say the Age to come is the new heaven and the new earth,  which is inaugurated on the second advent of Jesus.

Jim:
And you'd say we're in the millenium, right now. 
and it's realized, right?

Doug:
So you're putting New Heaven and New Earth (NHNE) post-resurrection at the end of the World. 
What about Isaiah 65? One of thing they do, is they die. 

 


 

 


이 영상을 처음 접했을 때는 워낙 기초지식이 부족한 터라 이들의 토론이 재미있긴 했지만 다 이해가 되진 않았습니다. 
토론이 양쪽 입장에 대해서 배우기 좋은 포맷이지만, 그게 세 가지 입장이 되니 너무 헷갈리더군요.  
 
재밌는 부분도 있고, 신학토론에서 주고 받는 농담따먹기도 나름 신선해서 좋았습니다. 

또 세 입장을 가진 분들의 토론 가운데 귀중한 '해석의 원칙' 을 배웠습니다.

"명확한 걸 토대로 모호한 것을 판단한다" 라는 거였는데, 다의적으로 해석될 수 있는 언어/텍스트를 마주할 때 필요한 원칙인 것 같습니다. 

 

하지만 이 토론이 제가 찾고 있던 답안을 줄 수 없었어요.

결국 여러 번 들어본 후, 다른 콘텐츠의 도움이 받기로 결정합니다.

전략을 수정하여, 각 입장을 자세히 설명하는 강의 시리즈를 거친 후, 모든 관점을 한 사람이 비교하는 콘텐츠을 보기로 합니다. 자기 입장이 없는 상태에서 세 명의 토론을 듣는 건 좀 어려웠네요. 

 


2. '재미있는' 후천년설 ? 

 

위에서 후천년설이 제일 재미있다고 말했던 더그 윌슨의 말이 흥미롭습니다.

 

1부에서 언급된 적 있는 R.C 스프롤이 떠오릅니다. 

분류는 하지 않았지만 그 분이 후천년설에 대한 설명을 했던 것 같습니다. 

그 분의 총 12부작 시리즈 중, 휴거에 대해 이야기한 11부만 봤었는데, 전체를 다 보기로 하고 듣기 시작했죠.
전달력이 좋은 교수 같은 느낌이었습니다. 

아주 재미있게 다 들었어요.  

The Last Days According to Jesus - R.C. Sproul

 

자신이 쓴 책 Last Days According to Jesus (한국어 번역서: 예수의 종말론 - 종말에 관해 궁금한 9가지 질문과 대답)의 내용대로 나눠서 강의를 한다고 시작합니다. 

일단 12개로 나눠진 강의의 소제목만 나열해보겠습니다. 

 

  • (1) Crisis in Eschatology : 종말론의 위기 
  • (2) Understanding the Parousia: 그리스어 παρουσία (영어음역 PAROUSIA | 한글발음 '파루시아') 에 대한 이해 
  • (3) A question of Time: 시간에 관한 질문
  • (4) Literal or Figurative?: 문자적인가 비유적인가?
  • (5) This Generation: '이 세대'란? 
  • (6) The End of the Age: '이 시대/세상의 끝'이란? 
  • (7) The Destruction of Jerusalem: 예루살렘의 파괴 
  • (8) The Book of Revelation: 요한계시록이란 책에 대해
  • (9) The AntiChrist: 적그리스도는 누구인가?
  • (10) The Beast: 짐승은 누구인가?
  • (11) The Rapture: 휴거에 대해서
  • (12) The Millenium: 천년에 대해서 

일단 이 목록을 통해 발견한 점은 이 모든 단어들이 설명과 해석이 필요한 것들이었다는 겁니다.

 

RC 스프라울(스프롤)의 강의는 듣기 편했습니다.

한 편당 25분-30분이 되지 않는 짧은 세션이었고, 강사로서 전달력이 좋은 편이었습니다. 

 

한글로 번역된 책도 있어서 사봤습니다. 

 

저자 R.C 스프롤은 1강 종말론의 위기에서 책이 쓰여질 당시 자유주의 신학이 득세하고 있던 학계에서 예수의 신성(神性divinity)를 부정하는 비평가들이 "예수가 마가복음(마르코의 복음서)의 감람산 설교 (Olivet Discourse)에서 한 예언들 중, 이뤄지지 않았으니, 예수는 신이 아니다" 이런 식의 주장이 있었다고 합니다. 그리고 2강에서 '파루시아 παρουσία' 라는 그리스어를 토대로 예수가 말한 종말론에 대해 이야기를 하며 예수의 재림에 대해 이야기 합니다. 

너무 요약만 하면 깊이가 없어질 수 있을 것 같아 R.C 스프롤의 강의도 한 두 개 나눠볼까 합니다.  

 

 

3. A Question of Time : 시기에 관한 질문 

 

배경: 마가복음(마르코의 복음서) 13장, 마태복음 24장, 소위 '감람산 설교(Olivet Discourse)'라고 불리는 설교에서 나온 예언 부분을 이야기 하고 있습니다. (1-2절에서 예루살렘 성전의 파괴를 예언/예측함)

 

[개역개정] 예수께서 성전에서 나가실 때에 제자 중 하나가 이르되 선생님이여 보소서 이 돌들이 어떠하며 이 건물들이 어떠하니이까
예수께서 이르시되 네가 이 큰 건물들을 보느냐 돌 하나도 돌 위에 남지 않고 다 무너뜨려지리라 하시니라
예수께서 감람 산에서 성전을 마주 대하여 앉으셨을 때에 베드로와 야고보와 요한과 안드레가 조용히 묻되
우리에게 이르소서 어느 때에 이런 일이 있겠사오며 이 모든 일이 이루어지려 할 때에 무슨 징조가 있사오리이까

[공동번역] 예수께서 성전을 떠나 나오실 때에 제자 한 사람이 "선생님, 저것 보십시오. 저 돌이며 건물이며 얼마나 웅장하고 볼 만합니까?" 하고 말하였다.
예수께서는 "지금은 저 웅장한 건물들이 보이겠지만 그러나 저 돌들이 어느 하나도 제자리에 그대로 얹혀 있지 못하고 다 무너지고 말 것이다." 하고 말씀하셨다.
예수께서 성전 건너편 올리브 산에 앉아 성전을 바라보고 계실 때에 베드로와 야고보와 요한과 안드레아가 따로 찾아와서 "그런 일이 언제 일어나겠습니까? 그리고 그런 일이 다 이루어질 무렵에는 어떤 징조가 나타나겠습니까? 저희에게 말씀해 주십시오." 하고 말하였다.

(이하 강의 내용 번역) 

 

... 우리는 성전의 파괴에 대한 예측을 볼 수 있습니다. 

3-4절을 보면

[공동번역] "그런 일이 언제 일어나겠습니까? 그리고 그런 일이 다 이루어질 무렵에는 어떤 징조가 나타나겠습니까? 저희에게 말씀해 주십시오." 하고 말하였다.
[NASB] "Tell us, when will these things be, and what will be the sign when all these things are going to be fulfilled?
[KJV] Tell us, when shall these things be? and what shall be the sign when all these things shall be fulfilled?

마가복음(마르코의 복음서) 13장 4절 

어디, 어떻게, 무엇이, 누가 - 가 아니라 언제(WHEN)이었습니다. 

 

9절을 보면 예수께서 제자들에게 '정신을 바짝차리라고(공동번역) /스스로 조심하라 (개역개정) / watch out for yourself' 합니다. 

[개역개정 ] 너희는 스스로 조심하라 사람들이 너희를 공회에 넘겨 주겠고 너희를 회당에서 매질하겠으며 나로 말미암아 너희가 권력자들과 임금들 앞에 서리니 이는 그들에게 증거가 되려 함이라 또 복음이 먼저 만국에 전파되어야 할 것이니라      사람들이 너희를 끌어다가 넘겨 줄 때에 무슨 말을 할까 미리 염려하지 말고 무엇이든지 그 때에 너희에게 주시는 그 말을 하라 말하는 이는 너희가 아니요 성령이시니라 형제가 형제를, 아버지가 자식을 죽는 데에 내주며 자식들이 부모를 대적하여 죽게 하리라 또 너희가 내 이름으로 말미암아 모든 사람에게 미움을 받을 것이나 끝까지 견디는 자는 구원을 받으리라 

[공동번역] "정신을 바짝 차려라. 너희는 법정에 끌려갈 것이며 회당에서 매를 맞고 또 나 때문에 총독들과 임금들 앞에 서서 나를 증언하게 될 것이다. 우선 복음이 모든 민족에게 전파되어야 한다. 그리고 사람들이 너희를 붙잡아 법정에 끌고 갈 때에 무슨 말을 할까 하고 미리 걱정하지 마라. 너희가 해야 할 말을 그 시간에 일러주실 것이니 그대로 말하여라. 말하는 이는 너희가 아니라 성령이시다. 형제끼리 서로 잡아 넘겨 죽게 할 것이며 아비도 제 자식을 또한 그렇게 하고 자식들도 제 부모를 고발하여 죽게 할 것이다. 그리고 너희는 나 때문에 모든 사람에게 미움을 받을 것이다. 그러나 끝까지 참는 사람은 구원을 받을 것이다."

- 마가복음 13장 9~13절-

 

자, 여기서 우리가 이 예언들을 읽을 때 우리는 이 텍스트(글)이 우리들을 수신자로 쓰여진 거라고 생각합니다. 마치 지난 주에 쓰여졌고, 예수가 제자들에게 이야기 하고 있는 게 아니라, 우리에게 얘기를 하고 있다고요. 

혹은 적어도 확장해서 우리들에게 쓰여졌다고 하는 사람도 있겠죠. (그건 물론 좋은 원칙 입니다. 우리 모두 신약 성경 속의 예수가 제자들에게 한 말을 수 세기를 거쳐 모든 세대의 크리스천들에게 전해지는 거니깐요.)

 

[하지만, 우리는 예수가 역사 속의 특정인물들과 특정 시간 속에 받은 질문 '언제 이런 일들이 일어날까요? (4절) 에 대해 답변을 하고 있다는 것을 잊으면 안되겠습니다. ]

 

그리고 예수는 어떤 일들이 먼저 일어나야 한다고 말합니다. 그리고 제자들에게 말합니다. 너희들은 왕과 통치자들 앞에 잡혀가 고난을 받을 거라고. 

 

자, 여기서 제가 잠시 멈추고 질문을 해보겠습니다. 사도행전에 의하면, 예수의 예측(예언) 중 이 경고(예언)을 들은 당대 사람들에게 이런 일들이 일어났나요? 

 

(청중이 대답 후) 네, 일어났죠. 

 

그들은 당시 핍박 받았습니다. 

 

그리고 예수가 말했습니다. "(9~13절) 너희는, 너희를, 너희가, 너희는. (you, you, you, you, you.. ) "

 

그리고 14절에서 말합니다. 

[개역개정] 멸망의 가증한 것이 서지 못할 곳에 선 것을 보거든 (읽는 자는 깨달을진저) 그 때에 유대에 있는 자들은 산으로 도망할지어다
[공동번역] "황폐의 상징인 흉측한 우상이 있어서는 안 될 곳에 선 것을 보거든 (독자는 알아들어라.) 유다에 있는 사람들은 산으로 도망가라.

[NLT] “The day is coming when you will see the sacrilegious object that causes desecration[e] standing where he[f] should not be.” (Reader, pay attention!) “Then those in Judea must flee to the hills.
[KJV] But when ye shall see the abomination of desolation, spoken of by Daniel the prophet, standing where it ought not, (let him that readeth understand,) then let them that be in Judaea flee to the mountains:

-마가복음(마르코의 복음서) 13장 14절

 "멸망의 가증한 것이 서지 못할 곳에 선 것을 보거든"..이 텍스트 중에 난해한 부분이 여기입니다. "...그러면 유대지역에 있는 사람들은 산으로 도망가라... " 

 

그리고 

[개역개정] 지붕 위에 있는 자는 내려가지도 말고 집에 있는 무엇을 가지러 들어가지도 말며 밭에 있는 자는 겉옷을 가지러 뒤로 돌이키지 말찌어다  그날에는 아이 밴 자들과 젖먹이는 자들에게 화가 있으리로다 이 일이 겨울에 나지 않도록 기도하라   이는 그날들은 환난의 날이 되겠음이라 하나님의 창조하신 창초부터 지금까지 이런 환난이 없었고 후에도 없으리라   만일 주께서 그날들을 감하지 아니하셨더면 모든 육체가 구원을 얻지 못할 것이어늘 자기의 택하신 백성을 위하여 그날들을 감하셨느니라 

[NLT] A person out on the deck of a roof must not go down into the house to pack. A person out in the field must not return even to get a coat. How terrible it will be for pregnant women and for nursing mothers in those days. And pray that your flight will not be in winter. For there will be greater anguish in those days than at any time since God created the world. And it will never be so great again. In fact, unless the Lord shortens that time of calamity, not a single person will survive. But for the sake of his chosen ones he has shortened those days.

[KJV] and let him that is on the housetop not go down into the house, neither enter therein, to take any thing out of his house: and let him that is in the field not turn back again for to take up his garment. But woe to them that are with child, and to them that give suck in those days! And pray ye that your flight be not in the winter. For in those days shall be affliction, such as was not from the beginning of the creation which God created unto this time, neither shall be. And except that the Lord had shortened those days, no flesh should be saved: but for the elect's sake, whom he hath chosen, he hath shortened the days.

-마가복음(마르코의 복음서) 13장 15절~20절  Mark 13:15-20 -

 

여기서 우리는 "the abomination of desolation(KJV) / '멸망의 가증한 것(개역개정) / 황폐의 상징인 흉측한 우상(공동번역)"이란 것과 할 린지의 베스트셀러 "The Late Grea Planet Earth"를 통해 대중화가 된 'Great Tribulation(대환난)"이란 것에 대해 듣게 됩니다. 그리고 크리스천 사이에서 예수가 환난 전에 오는 지, 환난 중에 오는 지, 환난 후에 오는 지 여러 논쟁이 있죠. 

 

하지만 여기 '환난'의 예측과 함께, 예수는 그 환난을 어떻게 피하는 지 구체적인 방법을 줍니다. (그리고 이건 "언제 그런 일이 일어나겠습니까?" 에 대한 답변의 일부분이죠.)

 

"이런 일들이 일어나는 것을 볼 때, 도망가라."

"유대지역에 있다면 산으로 가라" 

 

서기 70년에 일어난 일 

 

자, 이제 우리는 이 연구 과정에서 서기 70년에 일어난 로마 군대가 팔레스타인을 정복하는 관점에서 유대국가에 일어난 고통과 환난, 예루살렘의 파괴 에 대해 배워볼 겁니다. 그건 역사 속의 110만 명의 유대인들이 예루살렘에서 살육당한  첫 '홀로코스트' 에 관해서 입니다. 

 

그리고 우리가 역사를 통해 알게 된 주목할만한 사실은 팔레스타인이 침략당하고, 로마군대가 예루살렘을 포위하기 전에 마을을 점령하기 시작했을 때, 군대가 국경을 넘어올 때, 그렇게 많은 사람들이 예루살렘이 포위 되었을 때, 그렇게 많은 유대인들이 죽은 이유는 사람들이 위험을 피한다고 예루살렘으로 갔기 때문입니다. 

 

그 시절 고대 문명에선 군대가 쳐들어오면 사람들은 안전을 위해 벽이 있는 도시로 피했습니다. 

 

(하지만) 예수는 제자들에게 말했습니다. "이런 일들이 일어나는 걸 보면, 도시로 가지 말고, 산으로 가라." 그리고 서기 70년 초대 기독교인들은 그렇게 했습니다. 

R.C Sproul - Last Days According to Jesus : Session 3

 

유대인들은 도시로 피했고, 예수의 추종자들은 이런 경고를 염두에 두고 있다가 다른 곳으로 도망간거죠. 

 

문제의 핵심 

[개역개정] 그 때에 사람이 너희에게 말하되 보라 그리스도가 여기 있다 보라 저기 있다 하여도 믿지 말라   거짓 그리스도들과 거짓 선지자들이 일어나서 이적과 기사를 행하여 할 수만 있으면 택하신 백성을 미혹케 하려 하리라   너희는 삼가라 내가 모든 일을 너희에게 미리 말하였노라   그 때에 그 환난 후 해가 어두워지며 달이 빛을 내지 아니하며   별들이 하늘에서 떨어지며 하늘에 있는 권능들이 흔들리리라   그 때에 인자가 구름을 타고 큰 권능과 영광으로 오는 것을 사람들이 보리라   또 그 때에 저가 천사들을 보내어 자기 택하신 자들을 땅 끝으로부터 하늘 끝까지 사방에서 모으리라

[NLT] “Then if anyone tells you, ‘Look, here is the Messiah,’ or ‘There he is,’ don’t believe it. For false messiahs and false prophets will rise up and perform signs and wonders so as to deceive, if possible, even God’s chosen ones. Watch out! I have warned you about this ahead of time!  “At that time, after the anguish of those days, the sun will be darkened, the moon will give no light, the stars will fall from the sky, and the powers in the heavens will be shaken.  Then everyone will see the Son of Man coming on the clouds with great power and glory. And he will send out his angels to gather his chosen ones from all over the world—from the farthest ends of the earth and heaven.

[KJV] And then if any man shall say to you, Lo, here is Christ; or, lo, he is there; believe him not:   for false Christs and false prophets shall rise, and shall shew signs and wonders, to seduce, if it were possible, even the elect.    But take ye heed: behold, I have foretold you all things.    But in those days, after that tribulation, the sun shall be darkened, and the moon shall not give her light,   and the stars of heaven shall fall, and the powers that are in heaven shall be shaken.   And then shall they see the Son of man coming in the clouds with great power and glory.   And then shall he send his angels, and shall gather together his elect from the four winds, from the uttermost part of the earth to the uttermost part of heaven.

- 마가복음(마르코의 복음서) 13:21~31 -

 

 

자, 여기에서 우리는 문제의 핵심을 마주하게 됩니다. 예수는 "언제 이런 일이 일어날까요?", 그(예수)가 오는 때의 징후Sign가 무엇인가요?"에 대한 답변을 하고 있습니다. 

 

예수는 (이제) 땅 위에서 일어나는 일을 이야기 하지 않고, 하늘 위에서 일어나는 일, "천문학적 변화"을 이야기 합니다. 

해가 어떻고, 달이 어떻고.. 

 

그리고 나서 우리는 이것들이 예수가 영광 중에 돌아오는 것에 대한 최종적 조짐이라는 것에 대해 얘기를 합니다. 예수는 이 예언 안에 그가 '영광 중에 오는 것'을 명백히 포함시키고 있습니다. 

 

그리고 이 텍스트 다음에 이렇게 말합니다. 

[개역개정] 내가 진실로 너희에게 말하노니 이 세대가 지나가기 전에 이 일이 다 이루리라  천지는 없어지겠으나 내 말은 없어지지 아니하리라
[NLT] I tell you the truth, this generation will not pass from the scene before all these things take place. Heaven and earth will disappear, but my words will never disappear.
[KJV] Verily I say unto you, that this generation shall not pass, till all these things be done. Heaven and earth shall pass away: but my words shall not pass away.

그래서, 이 미래에 대한 예언에는 성전의 파괴, 예루살렘의 파괴만 있는 게 아니라, 이 세대 (This generation)이 끝나기 전에 영광의 구름 속에 그의 '오심coming'에 대한 예수의 명백한 예측이 포함되어있씁니다. 

 

이 모든 것들이 이 세대가 지나가기 전에 일어날 거라고 하셨죠. 

 

세 가지 해석의 선택지 

 

자, 우린 여기에 대해서 몇 개의 선택지가 있습니다. 

 

(1) 첫번째는 비평가들이 하는 제시하는 거죠. 예수는 틀렸다는 거죠. 그가 그 세대에 살고 있던 사람들, 40년 이상 남아있지 않을 사람들에 대해 이야기 했고, 그런 일은 일어나지 않았으니, 예수는 틀렸죠. 

 

(2) 두번째 해석은 이 '세대'라는 것을 '영적으로 해석'해서  (spiritualize the term generation), 그게 40년의 시간대가 아닌 다른 걸 의미한다는 겁니다. 이건 무한대일 수 있고 모든 것이 일어나는 걸 기다릴 수 있게 되죠. 

 

(3) 세번째 선택지는 예수의 감람산 설교에서 말하는 그의 오심(His coming)이 구체적으로 무엇을 이야기 하는 지 다른 시선으로 바라보는 겁니다. 예수가 마지막 때에 오는 최종적 오심 (Final coming)을 얘기하는 건지? (인류) 역사의 끝이 아닌  유대 시대의 끝(the end of Jewish Age)에 오는 것을 이야기하는 건지? 왜냐하면 성경은 유대인들의 시대와 이방인의 시대를 구분하니깐요. 

 

 

현대 학자들은 이 (세번째) 개념의 '세대의 끝(the end of the age)'에 대해  지금까지 이뤄졌던 것보다 더 주목하고 있습니다. 

 

그리고 우리는 다음 세션에서 예수가 감람산 설교에서 말한 것이 (인류) 역사 속 최후의 등장(종말 시점의 재림)이 아니라, 서기 70년 유대 국가 위에 떨어진 심판과 동반된 그의 오심이라는 것의 가능성에 대해 살펴볼 겁니다. 

 

 

-강의록 원문 접음처리 -

[10:04] 
Verse 3. "now, as he sat on the Mount of Olives opposite the temple, Peter, James, John and Andrew aked Him privately, 'Tell us when will these things be?' and what will be the sign when all these things will be fulfilled ? '

Later, Jesus sat on the Mount of Olives. His disciples came to him privately and said, “Tell us, when will all this happen? What sign will signal your return and the end of the world?[a]”

 Not where, not how, not what, not who - WHEN, 

[14:10] 

notice in verse9 Jesus syas to his disciples, "
watch out for your self"

(마태복음) Then you will be arrested, persecuted, and killed. You will be hated all over the world because you are my followers.[b] 10 And many will turn away from me and betray and hate each other. 11 And many false prophets will appear and will deceive many people. 12 Sin will be rampant everywhere, and the love of many will grow cold. 13 But the one who endures to the end will be saved.



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THE SIEGE OF JERUSALEM: FLEE TO THE MOUNTAINS

Now, one of the problems we have when we read these prophecies is that we make the assumption is that the primary people to whom these prophecies are addressed are us. 
we read these prophecies as if they were written last week, and that Jesus wasn't talking to His disciples, but He was talking to us ; 

or at least extension to us- Now, that's a sound principle insofar as we believe that the application throughout the New Testament of Jesus' words to His disciples comes down through the centuries to every generation of Christians. 

But again, let us not forget that here Jesus is answering a question to specific people at a specific time in history when they said to Him, "When will these things take place?" 

And he says certain things have to take place first. 
And then he says to them, 'but you will be brought before kings and rulers and suffers  persecution, '

now let me just pause for a second and ask the question, did that part of the prediction take place according to the book of Acts to the contemporaries of Jesus who heard that warning.

-yes.

I mean they WERE indeed persecuted at that time. 

He said, " Watch for yourselves for they will deliever you to councils, you will be beaten,  you will be brought," you. you. you... when they arrest you, and so on. 

then verse 14: "so when you see the abomination of desolation spken of by Daniel the Prophet", standing where it ought not, let the reader understand", 

'standing where it ought not, let the reader understand. ' and this is very mysterious part of the text, "Then let those who are in Judea flee to the mountain, let him who is on the housetop not go down in the house, nor to take anything out of his house, and let him who is in the field not go back to get his clothes. but woe to those who are pregnant and to those who are nursing babies in those days, and pray that your flight may not be in winter, for in those days will be tribulation, such as not been seen since the beginning of the creation which God created until this time or ever shall be. and unless the Lord had shortened these days, no flesh would be saved; but for the elect's sake whom He chose He shortened the days." 

Now, here we hear about the abomination of desolation and we hear about the great tribulation.  Popularized by the best-selling book, "The Late Great Planet Earth." And all of the arguments and discussion that go on among Christians today about whether Jesus is going to come before the tribulation, during the tribulation, or after the tribulation.

But along with this forecast of a tribulation. (and it's all part of answering the question. "when will these things be?" ) Jesus gives specific directions on how to avoid the tribulation. 

"when you see these things take place, FLEE" 
"If you're in Judea, head for the hills. ""


Now, what we're going to be looking at in the course of this study is the fierce suffering and tribulatoin that came upon the Jewish nation in terms of the conquest of Palestine,  by the Roman armies and the destruction of Jerusalem in AD 70. which was the first great holocaust of history where 1.1 million Jews were slaughtered in the city of Jerusalem. in AD 70. 

And one of the things that we know from history that's remarkable is that when Palestine was invaded, and the Romans were taking town by town, village by village before they even began the siege of Jerusalem, and the armies crossed the borders, one of the reasons why there were so many people killed in Jerusalem was that people went to Jerusalem seeking. because that was the normal process in antiquity that when an advancing army came people fled for the walled cities for safety. 

Jesus says to His discilples, "when you see these things happen, don't go to the city, but go to the hills, which is exactly what the early Christians community did in AD 70."


The Jews fled to the city; followers of Jesus took heed of these warning and fled elsewhere. 

Now, let's continue.  [20:07]
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CRUX OF THE PROBLEM 

" and if anyone says to you, 'Look, here's the Christ', or "Look, He is there'. Do not 
believe it, for false Christ...... but take heed, i have told you ... but in those days after the tribulation, .... then they will see the son of man, coming in the clouds with great power and glory, and then he will gather ..... the fartherst part of hevaen"

NOW, we see the crux of the problem, where now Jesus answering these questions, "when will these things be?" , "What will be the sign of His coming?" 

Now, He talks about signs in the heavens, not just signs on the earth, astronomical, perturbations, -- the sun doesn't give its like, the moon, and so on. 

And we talk about all of these things as harbingers of the final signs of the coming of Jesus in  glory.  Here Jesus clearly includes His coming in glory as part of the content of this prophecy. 

and it's that part that later on in the text is included when he says, "Assuredly I say to you, this generation will be no means pass away till all of these things take place.  Heaven and earth will pass away, but my words will by no means pass away". 

So included in this future prophecy is not just the destruction of the temple, and not just the destruction of the City of Jerusalem, but also Jesus' clear prediction of His coming, at the end of the age on clouds of glory. 

And all of these things, He says, are going to take place before that generation passes away. 

Q. Now, what do we do with this? 

Well, there are several options. 
(1) The first option is the option that the critics give; namely, that Jesus was simply mistaken, that He meant by this generation that living group of people who would last for no more than 40 years. 
And it didn't happen; He was wrong 

(2) And second view of this is to spiritualize the term 'GENERATION', to mean something other than a timeframe reference of 40 years. and it can be indefinite, looking for a literal fulfillment of all of the content. 

(3) The third option is to take a second glance at what Jesus was specifically talking about in the Olivet Discourse in terms of His coming: Was He speaking abuot His final coming at the end of time? Or was He speaking of His coming at the end of the Jewish age, which is not the end of history, because the Bible makes a distinction between the age of the Jews and the age of the Gentiles.

Now more modern scholarship has paid much more attention to this concept of the end of the age than has been done in the past. 

And we're going to explore the possibility that what Jesus is talking about here, in the Olivet Discourse is not His final appearance at the end of history, but His coming in judgement upon the Jewish nation in AD 70. 

But we'll take that up in our next sesssion

- Last Days According to Jesus - Session 3: A question of Time - 

 

 


흥미롭지 않나요? 

확실히 이렇게 설명하는 걸 들어보니 이 가능성에 대해 궁금해졌습니다. 

 


3부에서 R.C 스프라울(스프롤)의 강의를 더 다뤄보려 합니다.